KOOL
Murrangulise tähtsusega oli inimese isiklike vajaduste ja õnne esiplaanile seadmine õppekavas. Haridusideaaliks oli antiiktraditsiooni eeskujul harmooniliselt arenenud vaba inimene. Selle tulemusena tõusis taas vanade keelte, eelkõige kreeka keele osatähtsus kesk- ja kõrghariduse õppekavades. (Mikser, 2013)
Koolid ei olnud sellel ajal veel koolimajades. Koolitunde viidi läbi õpetajale sobivas kohas, näiteks preestri ruumides või õpetaja korteris. Põhiline oskus, mis omandati, oli lugemine. Ühiskonnas levis arvamus, et sellest piisab jumalasõna lugemiseks. Koolis õpetati oskusi reeglina eraldi – prioriteedina õpetati lugemist, siis kirjutamist ja viimasena arvutamist. Tüdrukud olid enamasti poistega võrreldes rohkem kirjaoskamatud, sest reeglina saadeti õppima vaid poisse. Prantsuse revolutsiooniga hakkas poistekeskne haridus leebuma ja lapsekeskne kasvatusfilosoofia hakkas hõlmama nii poisse kui ka tüdrukuid. (Furet, 2003; Murray, 2003)
ÕPETAJA
Tänu kirjasõna
sakraliseerimisele kujunes välja kogu koolisüsteem. Õpetajast sai
tsivilisatsiooni misjonär ning rahvas sai jumalasõnaga ise tutvuda. Hariduse keelekasutus
muutus rahvusvaheliseks ning igas Euroopa riigis mõisteti üksteist sama moodi.
Saksamaa, Prantsusmaa, Itaalia ja teiste riikide õpetlased käisid erinevates
riikides õppereise tegemas, et üksteiselt õppida. (Furet, 2003)
Prantsuse
revolutsiooni ajal katkes tihe side kooliõpetaja ja kogudusepreestri vahel.
Vaimulikud muudeti tsiviilisikuteks ning ordud saadeti laiali. Hakati rohkesti
panustama haridusele koolides, sest usuti, et see on kõikide ühiskondlike ja
poliitiliste probleemide lahenduseks.
19. sajandi
esimesel poolel muutus õpetaja seisus, tegemist oli õpetajakutse teismeeaga.
Õpetajaks saadi vaid kooli asutaja, kohaliku kogukonna ning preestri nõusolekul.
Paikkonniti nimetati õpetajat ka magistriks, professoriks või ka rektoriks. Õpetajatelt
oodati teotahet ja visadust ning nad said süstemaatilise ja kohustusliku
ettevalmistuse õpetajatööks. Siiski leidus ka rändõpetajaid, kes raamat taskus
käisid külast külla lapsi lugema õpetamas ja seda väikese tasu eest.
Revolutsioonijärgse
riigi peamine missioon alushariduses oli ühtlustada pakutavat haridust ja
õpetajate kvalifikatsiooni nende taseme tõstmise kaudu. Sel kombel kaoksid ära
või saaksid vastava hariduse isehakanud õpetajad, kes talurahvale oma
taskuraamatuga lugemist õpetavad. Tänu sellele reformatsioonile muutus õpetaja
elukutse staatus 70aasta jooksul oluliselt paremuse poole. Aastal 1794 loodigi
Prantsusmaale esimene õpetajate kool, mis oli märk sellest, et üldsus
teadvustas algkooliõpetajate ametialast ettevalmistuse vajadust.
Pärast Prantsuse
revolutsiooni muutus õpetajate töö eriti raskeks. Haridusesüsteemi ideaalid
olid teoorias ilusad, kuid praktikas raskestiteostatavad. Riigi poolt antud
palk kui ka koolivahendid olid puudulikud ja tänu sellele oli koolisüsteemi
alustamine vaevaline. Inimesed, kes protesteerisid riigi vastu, ei tahtnud
riigikoole ja alustasid põrandaaluste koolidega, mis põhinesid usuõpetusele
nagu oli enne revolutsiooni.
Aastal 1833 loos François Guizot seaduse, mis ütleb, et algharidus peab olema kõikidele kodanikele kättesaadav. Seda seadust nimetatakse Guizot’ seaduseks ja see pani püsiva aluse õpetajaameti korrastamiseks ja tänapäeva haridusele. (Furet, 2003)
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar